Tip 1: Slaap minimaal 8 uur
Zorg er voor dat je voor je examendag 8 uur slaapt. Dit zorgt ervoor dat je goed uitgerust en fit achter het stuur zit.
Tip 2: Plan een rijexamen om 10:00 uur ’s ochtends
Dit is de tijd nadat de spits is geweest. Het is veel rustiger op weg en hierdoor zul je minder fouten maken, omdat de spits kan laten stressen.
Tip 3: Eet een goed ontbijt
Het is belangrijk om een gezond ontbijt te nemen voor je rijexamen. Om die manier krijgt jou hersenen de perfecte brandstof binnen.
Tip 4: Plan een rijles vlak voor je rijexamen
Voor je rijexamen is het beter om een rijles in te plannen. Op die manier ben je al warmgedraaid en is de spanning zo goed als weg.
Tip 5: Wees voorzichtig…
Veiligheid is eerste prioriteit. De examinator kijkt of jij goed oplet en of je kijkt naar zijspiegels, binnenspiegel en om je heen.
Tip 6: …maar overdrijf het niet!
Niet te defensief rijden! je moet aan de regels houden, dus als je er 50 staat op de bord dan moet je ook 50 rijden om te slagen.
Tip 7: Je mag fouten maken, realiseer je dat…
Slaat de motor af bij het eerste kruispunt of lukt een speciale verrichting niet in één keer? Geen enkel probleem. Je mag fouten maken tijdens je rijexamen. Denk niet bij de eerste fout: “Oh jee, nu ben ik de klos!” Deze manier van denken resulteert gegarandeerd in meer fouten. Blijf positief en optimistisch, dan komt het goed. Los de situatie goed op en rijd rustig verder. Zelfvertrouwen is goud waard!
Tip 8: …maar vergeet je fouten niet!
Wanneer een examinator twijfelt over jou, dan kan het zijn dat je in het CBR-bureau een vraag wordt gesteld over een bepaalde situatie. Het gaat dan om twijfelgevallen, bijvoorbeeld dat je doorreed op een kruispunt, maar dat er op dat moment net iemand van rechts aan kwam rijden. Mogelijk vraagt de examinator dan iets als “Zag je bij het laatste kruispunt nog iets bijzonders?” Als je op dat moment antwoordt dat je de auto van rechts zeker zag, maar dat er nog tijd was om voor hem langs te rijden, dan verdien je jouw rijbewijs. De examinator vindt het belangrijk dat je de auto hebt gezien. Kortom, onthoud fouten of bepaalde wegsituaties, zodat je ze later kunt evalueren en – bij twijfel – toch kunt slagen.